torsdag 24. februar 2011

Fra India til Nepal

Ja, det har gått en stund siden sist jeg var online nå, Har forflyttet meg fra Agra til Jhansi til Varanesi og krysset grensen til Nepal, Lumbini, chitwan og nå er vi i Pokhara.

Krydder og farge i India, Orchha.

Hellig bad og vaskin av klær i elven Ghanges i byen Varanesi.
Her fikk vi med oss en kvelds bønn og en fantastisk soloppgang.

Rafting i behagelig og stille stempo med kun noen få stryk i elven som omringer alle templene i Orchha.

Natt tog fra Jahnsi (orchha) til Varanessi. Artig opplevelse!!



Plassen der Budda ble født, det ble reist et tempel der etter hans fødsel som stammer fra 300 før kristus. HElt utrolig hvor behagelig og nydelig det var her, luktet godt av alle shasminbuskene, ingen roping og skrikig, inegn biler, alt var rent og pent og vedlikeholdt.

Besøk på etelefant senter, her bilde av en liten baby elefant som drikker melk fra sin mor. Dagen etter var det elefant safari som sto på planen. 5 stk opp på en elefant og ut på tur i skogen, på vår vei så vi to krokodiller, masse foskjellige fulger, hjorte dyr, rådyr, "bargelin " dyr som hørtes ut som en hund, og en Nesehorn mor med et barn. 

Søte elefanten, her har han nettopp blitt vasket av folka i gruppa.

Soloppgang i dagtidlig ved fjellkjeden Annapurna ved byen Pokhare i Nepal.

Her er noen av fjellene, fra venste er Caroline(norge) Louise( england) Franka( Østerike) Clar (eller nor) ( England) Meg, Anni og Susanne fra Norge.

Silke shopping i Varanesi;)

Paragliding. Meg og piloten min.

tihi.. jeg flyr på ordentlig!

I dag har vi vært å sett på den massive fjell kjeden Annapurna Himalayan Range i soloppgang, Nydelig! Herlig opplevelse. Nå har jeg nettopp kommet tilbake til hotellet etter en times tur i Paraglider, helt utrolig følelse, WOW. kommer aldri til å gjørt det igjen, for fy som sjø syk jeg ble. Like før jeg måtte kaste opp  i 1700 m høyde.  Men det var en utolig følelse, fly som en fugl, veldig rar å se tre store ørnes sirkle under meg.
I morra går turen til Kathmandu, som er siste stopp på denne turen. Søndag går turen videre for min del til Thailand.


SAMMENLIGNIGN:
Nå som jeg har forlatt India kan jeg tørre og samenligne litt, For Ghana kan sammenligsen med India på mange måter, dårlig hygiene, kaos, søppel og møkk over alt. Folk er sløve og late, lite eget engasjement og stå på vilje. Men det er alike vel noen massive forskjeller. Hovedsatden i India har noen flotte områder der møkka ikke flyter, det har ikke Ghana. India vet hva det vil si å pynte og gjøre det fint, selv kun et få tall benytter seg av det. Men lastebilene i India er dekorert i noen  fantastiske farger og figurer. De har også bra flaske vann, noe Ghana ikke har, der var det stort sett en type vann som var gost nok for oss, her kan jeg drikke alt (ikke spring vann da) Jeg kan også spise grønnsaker som ikke er i hjelkokt, Indere har tilgang på kjøtt selv om de fleste er vegiterianere. Friske grønnsaker og kjøtt var virkelig mangelvare i Ghana. samt at det finnes luksus hoteller i India, det går ann å betalt litt mer for å få være helt i fred, få vestlig mat, vin /øl og helt rent vann. Dette fantes heller ikke i Ghana. Vakemaskin finnes det også mange av, alle hoteller tilbyr vask av klær i India, i motsetnign til slapp og dårlig håndvask med elendig såpe i GhanaTilsammenlignien så er pris nivået i India betraktelig lavere enn i Ghana, India produserer masse varer selv, noe Ghana ikke var så flinke på, så det gikk i import eller selv dyrket mais, korn og poteter.
      Så Hvis noen tenker på å reise til India, REIS! Det er et utrolig land, var ops på at toaletene ikke er vestlige over alt, ha med toalettpapir og bad i anti bak. reng med å bli skitten, det ER møkkete her, og folk eier ikke renslighet sett på vestlige øyne. Jeg anbefaler å bo litt komfortabelt, det gjør oppholdet litt lettere. Letter å få tak i ordentlig mat og drikke, varmt vann i dusjen ( selv om det ikke er en selvfølge) og litt renere senge tøy enn 2 uker, men ikke regn med totalt rent sengetøy, håndkær og vask av rommet selv på 5 stjernes hotell. Det er India!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar